גיטין וקידושין
לומדי הדף היומי עברו לא מזמן ממסכת גיטין למסכת קידושין. שאלה ידועה היא מדוע קדמה מסכת גיטין למסכת קידושין, הרי סטטיסטית הגורם מספר 1 לגירושין הוא נישואין … ובמילים אחרות כדי להתגרש צריך קודם להתחתן. אם כן מדוע הקדים רבי, מסדר המשנה את מסכת גיטין לקידושין ?
על שאלה זו עונה הרמב"ם בהקדמתו למשנה, והוא משתמש בפסוקים מפרשתנו:
סידורם נעשה כך מפני שהיה רצונו לילך על דרך הכתוב שהקדים גירושין קודם נשואין, והוא מה שאמר הקב"ה וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ: וְיָצְאָה מִבֵּיתוֹ וְהָלְכָה וְהָיְתָה לְאִישׁ אַחֵר, ומתוך דברו שאמר וְהָיְתָה לְאִישׁ אַחֵר למדנו פרק מפרקי הקדושין …
כלומר, רבי הסתמך על סדר הפסוקים בפרשתנו, המדבר על גירושין לפני נישואין, והקדים לפיכך את מסכת גיטין למסכת קידושין.
כל עוד הדיון הוא במסגרת סידור המשנה, התשובה מספקת. אך כאן, כמובן, צריך להמשיך ולשאול, והפעם לא על רבי, אלא על הקב"ה – מדוע הוא הקדים את עניין הגירושין לנישואין ?
יתירה מזו יש לשאול – מהו המקור בתורה למצווה לשאת אשה ? גם הוא נמצא בפרשתנו, כמו שאומר הרמב"ם (אישות א א):
כיון שנתנה תורה נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אשה יקנה אותה תחלה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאשה שנאמר: כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבָא אֵלֶיהָ.
מי שיתבונן בפסוק, יגלה שההקשר איננו שמח כל כך:
כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבָא אֵלֶיהָ וּשְׂנֵאָהּ: וְשָׂם לָהּ עֲלִילֹת דְּבָרִים וְהוֹצִא עָלֶיהָ שֵׁם רָע …
המילים שמהן אנו לומדים על החיוב להתחתן, הן חלק מסיפור של נישואין כושלים.
מה ההגיון לשים כאן את המילים שמהן לומדים על החיוב להתחתן ? האם כך נגרום לאנשים לרצות ולהקים זוגיות ומשפחה ?
אולי התורה רוצה ללמד אותנו פרק חשוב בזוגיות. כאשר זוג עומד מתחת לחופה, הוא רוצה בודאי למצוא את הדרך לשמר את הרגשות והזוגיות הטובים לאורך ימים ושנים. ומהן התוצאות ? לאורך שנים, הן לא כל כך מזהירות. בישראל, שהיא מדינה די שמרנית, כמות הגירושין היא כשליש מן הזוגות, וכמובן לא כל הזוגות שנשארים נשואים עושים זאת באושר. במדינות רבות המצב גרוע הרבה יותר. מדוע ? כמובן אין תשובה אחת, וכל זוג הוא מקרה מיוחד, אך אפשר לומר שבמקרים רבים, האשמה בתוצאה היא הנחת היסוד, שאם לא נקלקל, הכל יהיה בסדר. טבע הנישואין להצליח, ואם לא נעשה משהו בעייתי, כך יקרה.
התורה אומרת לנו אולי משהו הפוך. בכך שהיא מכניסה את ענייני הנישואין בתוך מסגרת של גירושין, או של מערכת זוגית לא טובה, היא אומרת לנו שטבע הנישואין הוא להיכשל. הדרך היחידה להצליח היא להשקיע הרבה בזוגיות ובמשפחה.
משל למה הדבר דומה ? למטוס. כאשר הוא נמצא באוויר, צריך להפעיל כל הזמן את המנוע וההיגויים, כדי להישאר שם. הטייס איננו יכול לקחת בחשבון שאם לא יעשה שום דבר, המטוס פשוט ישאר בשמים. ההפך הוא הנכון – כדי להשאיר את המטוס באוויר, צריך להפעיל כל הזמן כח.
גיטין קודמת לקידושין, מאותה התפיסה – כדי לשמר את חיי הנישואין על הצד הטוב ביותר, צריך לקחת בחשבון את האלטרנטיבה הנובעת מחוסר מעש – הגירושין. מי שיקח זאת לתשומת לבו וישקיע בזוגיות ובמשפחה, עשוי למצוא את עצמו בזוגית טובה מאוד, המנצחת את הטבע.
אפשר ללחוץ כאן כדי להוריד קובץ להדפסה:
אני לא כזאת שיוצאת לשיעורים ולומדת בקביעות. השיעורים האלו כל כך מוסיפים ומשפיעים ואני חוזרת עליהם עם אנשים שאני פוגשת במשך היום. יישר כוח ותודה. אי אפשר לדעת לאן כל מילה יגיע ואיזה ניצוץ יתלהב. שבת שלום.
תודה רבה על המילים המחזקות.